سه‌شنبه, 29 اسفند 1402

مركز تحقيقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (مغان)

  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۳/۰۱ 
  • کد خبر : ۱۰۹۲۱۲
مدیران شركت‌های بخش خصوصی تولید بذر در جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی استان اردبیل سركت كردند

در حاشیه برگزاری دویست و ششمین جلسه شورای تحقیقات استان که با رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل برگزار شد، مدیران شرکت‌های بخش خصوصی که دانش فنی تولید بذر به آن‌ها واگذار شده شرکت کردند.

در این جلسه دکتر حسین کربلائی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان داشت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بیش از ۲۲۰ رقم زراعی و باغی توسط محققان موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به کشاورزان معرفی شده است و فرآیند معرفی ارقام جدید در سال‌های گذشته شتاب بیشتری گرفته؛ به طوری که میانگین تعداد معرفی رقم در دهه‌های گذشته از ۱.۶ دهم در سال به ۱۵ رقم در سال ۹۵ رسیده و بالاترین رکورد در سال گذشته با معرفی ۱۹ رقم جدید زراعی به ثبت رسیده است .


وی در زمینهٔ افزایش تعامل با بخش خصوصی از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه تحقیقات تولید ارقام اصلاح شده جدید زراعی، برای اولین بار در دولت یازدهم خبر داد و به ثمر رسیدن ۲۸ رقم جدید زراعی را از دستاوردهای مهم این سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی دانست .


دکتر کربلائی خیاوی با تأکید بر این مطلب که ایران در زمینهٔ تحقیقات تولید بذر گندم جزو کشورهای پیشرفته دنیا محسوب می‌شود خاطر نشان ساخت: در پروسه تولید بذر به طور کامل خودکفا هستیم و امیدواریم با اجرای پروژه‌های به نژادی غلات در تأمین امنیت غذایی بیش از پیش بدرخشیم .

وی افزود سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر این باور است با تعامل خوبی که با بخش خصوصی وجود دارد، بخش بزرگی از تولید ارقام جدید را می‌توان به بخش خصوصی منتقل کرد، زیرا راه نجات بذر، رفتن به سمت بخش خصوصی است.

دکتر کربلائی خیاوی انتقال دانش فنی به بخش خصوصی را از اقدام‌های مهم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در راستای برون سپاری وظائف غیر حاکمیتی نام برد و گفت: تاکنون بیش از 300 دانش فنی حاصل از دستاوردهای تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شده که به‌طور میانگین به ازای هر دانش فنی 2 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی و 142 فرصت شغلی ایجاد می‌شود که تاکنون 35 دانش فنی حاصل از دستاوردهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به بخش خصوصی واگذار شده است.

در این جلسه تعدادی از مدیران شرکت‌های خصوصی که دانش تولید بذر به آن‌ها واگذار شده با اشاره به اینکه بذر و نهال مهم‌ترین عامل تعیین کمیت و کیفیت هر محصول کشاورزی است و استفاده از بذر و نهال نامرغوب باعث هدر رفتن و یا کاهش بهره‌وری سایر نهاده‌های مصرفی مانند زمین، آب، کود و سم و سرمایه انسانی می‌شود، در زمینهٔ ﻣﺸﻜﻼت ﻋﻤﺪه ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺑﺬر، ﻗﻴﻤﺖ واﻗﻌﻲ ﺑﺬر، ﺣﻖ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ، محدودیت‌ها و اﻣﻜﺎﻧﺎت ﻣﺎﻟﻲ،  ﻓﺮآوري ﺑﺬر، اﻧﺒﺎر و ذﺧﻴﺮه ﺑﺬر مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند. همچنین عدم حضور بخش خصوصی در فرایندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بذر و نهال از مهم‌ترین مشکلات فعالان بخش خصوصی عنوان شد.

روابط عمومی و بین‌الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

منبع خبر
روابط عمومی و بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل
امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها