Friday, October 18, 2024
  • time : 00:00
  • Date : Sat Nov 13, 2021
  • news code : 153118
دویست و بیست و ششمین جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی استان اردبیل برگزار شد

دکتر حسین کربلائی خیاوی در دویست و بیست و ششمین جلسه شوراي تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل گفت: رسیدن به استقلال اقتصادی در گرو پیاده شدن اقتصاد مقاومتی است که یکی از مهمترین مؤلفه‌های آن اقتصاد دانش بنیان است.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، دویست و بیست و ششمین جلسه شوراي تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل چهارشنبه 19 آبان ماه سال 1400 با حضور دکتر حسین کربلائی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، مهندس شهریار معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیر هماهنگی ترویج، معاون زراعت و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، معاونان مرکز و روسای بخش‌های تحقیقاتی و اعضای شورا با دستور جلسه بررسی طرح‌های تحقیقاتی پیشنهادی در سازمان جهاد کشاورزی اردبیل تشکیل شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان باید مولد بخش اعظم درآمدهای کشور شود، اظهار داشت: بی شک نمی‌توان مدعی کامل استقلال شد مگر اینکه استقلال اقتصادی محقق شود.

دکتر حسین کربلائی خیاوی تصریح کرد: رسیدن به استقلال اقتصادی در گرو پیاده شدن اقتصاد مقاومتی است که یکی از مهمترین مؤلفه‌های آن اقتصاد دانش بنیان است. رهبر معظم انقلاب مسیر حرکت اقتصاد دانش بنیان را برای برون رفت از مشکلات پیش رو در اقتصاد ترسیم کردند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بی نظیر اقتصادی کشور، اظهار کرد: امروز پنج میلیون دانشجو و چند میلیون دانش آموخته مراکز آموزش عالی در کشور ظرفیت خوبی در حوزه‌های تخصصی به وجود آورده‌اند که می‌تواند یک سرمایه عظیم تلقی شود ولی متأسفانه امروز از هر 100 بیکار 42 نفر دارای مدرک دانشگاهی هستند که بایستی برای استفاده از این پتانسیل برنامه‌ریزی مناسب انجام گیرد.

دبیر شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان با بیان اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی 25 میلیون تن مواد غذایی برای 35 میلیون نفر جمعیت کشور تولید می‌شد، افزود: امروز جمعیت کشور تقریباً 2.5 برابر شده است ولی حدود 125 میلیون تن مواد غذایی یعنی تقریباً 5 برابر ابتدای انقلاب مواد غذایی تولید می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این میزان تولید در حالی است که تنها یک دهم ظرفیت‌های دانشی را در کشاورزی به کار گرفته‌ایم و اگر در این بخش از ظرفیت‌های دانشی خوب استفاده می‌شد می‌توانستیم تولیدات بخش کشاورزی را به طور قابل توجهی افزایش دهیم.

دکتر حسین کربلائی خیاوی به طرح جهش تولید در دیمزارهای استان پرداخت و افزود: طرح جهش تولید در دیمزارهای استان با هدف اصلاح الگوی کشت و افزایش ضریب امنیت غذایی در حال اجراست. ارتقاء عملکرد در واحد سطح، اصلاح الگوی کشت در دیمزارها، افزایش ضریب امنیت غذایی، بهبود معیشت خانوارهای روستایی و بهبود شاخص عدالت اجتماعی از جمله اهداف دیگر این طرح به شمار می‌رود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بر ضرورت اجرای مستمر طرح یاوران تولید همانند سال گذشته تأکید کرد و گفت: طرح یاوران تولید نقشه راه جهت انتقال دستاوردهای تحقیقاتی به مزارع کشاورزان در راستای حل مشکلات عرصه‌های تولید با ارائه دستورالعمل و توصیه‌های علمی و از بین بردن شکاف بین تحقیق، ترویج و اجرا است.

در ادامه جلسه مهندس شهریار معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در رابطه با طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: استان اردبیل جزو 15 استان کشور است که طرح جهش تولید در دیمزارها در 7 محصول اساسی شامل گندم، جو، علوفه دیم، عدس، نخود، کلزا و گلرنگ در سطح 290 هزار هکتار از اراضی آن در حال اجراست.

وی افزود: پایگاه نوآوری در دو منطقه گرمسیری (گرمی) و سردسیری (کوثر) ایجاد می‌گردد. در این طرح کشاورزی حفاظتی، کشت به موقع، استفاده از بذور استاندارد، بذر مال کردن و ... بیشتر مد نظر است. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خواستار مشخص شدن محقق معین برای هر شهرستان در طرح جهش تولید گردید. در ادامه 4 فقره طرح تحقیقاتی توسط اعضای شورا بررسی و تصویب شد.

 

news source
روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل
Average :  0 |  Submitted :  0

Tags