به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در جلسه مجازی با حضور دکتر مؤیدی معاون سازمان و رئیس موسسه آموزش و ترویج، دکتر فرازمند رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی، مدیران و کارشناسان موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمانهای جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقات و آموزش دو استان اردبیل و لرستان؛ اجرای آزمایشی سامانه تلفن گویای کشاورزی (کال سنتر کشاورزی) آغاز شد. با برقراری این امکان، تمام بهرهبرداران حوزه کشاورزی در این دو استان، از این پس میتوانند جهت مشاوره تلفنی در خصوص مسائل فنی کشاورزی از طریق شماره سراسری ۰۹۶۸۰۰، با استفاده از خط تلفن ثابت و یا تلفن همراه، با متخصصین استان خود تماس حاصل نمایند.
در این سامانه تعداد ۳۹ محقق معین در هر استان در قالب ۱۳ گروه تماس (RING GROUP) تعریف شده است که کشاورزان از طریق منوهای خودکار سامانه به کارشناس پهنه خود و یا محققین معین بر اساس سه گروه اصلی زراعت (زیرگروههای بذر و رقم؛ گیاهپزشکی؛ تغذیه؛ آبیاری و آب و خاک)، باغبانی (زیرگروههای بذر و رقم؛ گیاهپزشکی؛ تغذیه؛ آبیاری و آب و خاک) و دام و طیور و آبزیان (زیرگروههای دام سنگین، دام سبک، طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم) به متخصصین موردنظر متصل میشوند. ضمناً در ساعات خارج اداری و روزهای تعطیل، پیام کشاورز ضبط شده و متخصصین استانی میتوانند از طریق سامانه تلفن گویا، به پیامهای ضبط شده دسترسی داشته باشند. از دیگر ویژگیهای این سامانه، تعریف گویش و زبان محلی برای هر استان است. انشاءاله پس از اجرای آزمایشی، بهتدریج سایر استانهای کشور نیز به سامانه متصل خواهند شد. شایان ذکر است تمام مراحل طراحی و اجراء این سامانه بهعنوان دستاورد ستاد هوشمند سازی کشاورزی، در مرکز فناوری اطلاعات و اطلاعرسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به انجام رسیده است.
شایان ذکر است در مرحله بعدی، به زودی امکان ارتباط با متخصصین کشاورزی علاوه بر تماس مستقیم تلفنی، از طریق اپلیکیشن تاک و ارتباط برقراری چت (متنی، صوتی و تصویری، ارسال بسته صوتی و تصویری) برقرار خواهد شد تا امکان ارتباط بهرهبرداران بخش کشاورزی با متخصصین، به شیوههای مختلف برقرار شود.