شنبه, 31 شهريور 1403

مركز تحقيقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (مغان)

  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۸/۲۴ 
  • کد خبر : ۱۳۲۸۱۶
برای اولین بار در كشور كشت مخلوط ارقام گلرنگ و تریتیكاله جهت تولید علوفه در مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اجرا می‌شود

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اربیل دکتر حسین زینل زاده تبریزی مجری پروژه ارزیابی کشت مخلوط ارقام گلرنگ و تریتیکاله در کشت پائیزه جهت تولید علوفه بیان کرد: به منظور شناسایی ارقام گلرنگ و تریتیکاله مناسب در کشت مخلوط پاييزه جهت تولید علوفه با آب محدود در طی دو سال زراعی 1400- 1399 و 1401- 1400 در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مغان همزمان با ۴ استان دیگر اجرا می‌شود. یافته‌های تحقیقاتی این پروژه خاص که به سفارش وزارت جهاد کشاورزی اجرای آن در مغان آغاز شده است قرار است به روش کشت مخلوط (intercropping) در مناطق خشک و نیمه خشکی مانند ایران که آب عامل محدودکننده است بتواند با بهره‌برداری مطلوب از آب موجود، میزان تولید را افزایش دهد.

وی افزود: از مهم‌ترین مزیت کشت‌های مخلوط، بالاتر بودن کارایی استفاده از منابع، به ویژه نور، آب و نیتروژن، در مقایسه با کشت‌های خالص است و در صورت محدود بودن آب، کشت مخلوط از نظر کارایی مصرف آب مزیت دارد. همچنین طراحی کشت‌های مخلوط تأخیری با ترکیب گونه‌های باریک برگ-پهن برگ راه حل مناسبی برای غلبه بر مشکل استفاده بهینه از آب، در مناطق خشک و نیمه خشک بوده و منجر به افزایش بهره‌وری منابع می‌شود. از طرف دیگر، کشت مخلوط به دلیل رقابت گیاهان با علف‌های هرز به طور کارآمدی از رشد و توسعه آن‌ها ممانعت کرده و این امر به علت عدم کاربرد علف‌کش، به افزایش تولید و پایداری کمک می‌کند.

منبع خبر
روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها