جمعه, 27 مهر 1403

مركز تحقيقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (مغان)

  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۵/۱۲ 
  • کد خبر : ۱۴۷۵۸۷
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل
برداشت بی رویه گیاهان دارویی از عرصه‌های طبیعی به روند سریع انقراض گونه‌ها و فرسایش شدید ژنتیكی منجر می‌شود

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر حسین کربلائی خیاوی با اشاره به اینکه عدم توجه به حفظ ذخاير توارثي دارويي در عرصه‌های منابع طبیعی پیامدهای فاجعه باري را در پی خواهد داشت، بیان داشت: منابع ژنتيکي گیاهی به عنوان یکی از مهم‌ترین ثروت‌های ملي کشور، در رویشگاه‌های خود تحت فشارهای متنوعی هستند. اين ذخاير ارزشمند که می‌توانند به‌عنوان منابع ارزشمند در جهت تولید ارقام گياهي جديد با افزایش عملکرد کمی و کیفی مورد استفاده قرار گیرند و از این طریق تحول بزرگي را در توليدات گیاهان دارویي کشور ايجاد كنند، در رویشگاه‌های طبیعی با برداشت‌های بی‌رویه و تغییر کاربری اراضی با خطر کاهش سطح، یا نابودی مواجه هستند. بنابراين حفاظت و صيانت از منابع ژنتيكي و ظرفیت‌سازی در بهره‌برداری بهينه از آن‌ها با هدف شکوفایي اقتصاد روستایی، امنيت غذایي و سلامتی مردم اهميت بسیاری دارد.

مجری طرح احیاء و توسعه کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور در ادامه اظهار داشت

استان اردبیل به لحاظ شرایط اقلیمی، خاکی و فیزیوگرافی منحصربه‌فرد خود به‌عنوان یکی از مناطق مستعد تولید و تکثیر گیاهان دارویی در کشور مطرح است. خوشبختانه زمینه پرورش و توسعه کشت انواع گیاهان دارویی در استان فراهم است و در صورت توجه به آن و توسعه کشت این گیاهان، می‌توان برای اشتغال، تولید و صادرات بیشتر بسترسازی کرد. متأسفانه همچنان بخش بزرگی از نیاز صنایع به گیاهان دارویی از طریق برداشت این گیاهان از عرصه‌های منابع طبیعی تأمین می‌شود.

دکتر حسین کربلائی خیاوی افزود: زراعی کردن گونه‌های اندمیک با توجه به نیاز آبی آن‌ها جهت کاهش تمرکز برداشت از اراضی ملی، حفاظت جدی از ذخایر ژنتیکی گیاهان دارویی در طبیعت با کاهش سطح برداشت، توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی با ارقام اصلاح شده و پر محصول و فراوری گیاهان دارویی با رویکرد افزایش ارزش افزوده، از مهمترین رویکردها در این زمینه محسوب می‌گردد.

منبع خبر
روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها