يکشنبه, 25 شهريور 1403

مركز تحقيقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (مغان)

  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۱۱/۱۶ 
  • کد خبر : ۱۵۹۱۴۲
حضور محققین بخش تحقیقات علوم دامی مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در مناطق عشایری شهرستان گرمی و ارائه توصیه‌های فنی در خصوص پرورش و تغذیه بره‌های ماده جایگزین

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل سه‌شنبه 12 بهمن‌ماه ۱۴۰۰ دکتر صحرایی و همکاران بخش تحقیقات علوم دامی مرکز با همکاری اداره عشایری شهرستان گرمی در گله تحت پوشش سامانه بهره‌وری پرورش گوسفند حضور یافتند و با بررسی و پایش وضیعت گله‌ها، میش‌های مولد و بره‌های ماده شیرخوار توصیه‌های فنی و کاربردی را در خصوص نحوه پرورش و تغذیه بره‌های ماده جایگزین در گله‌های تحت مطالعه ارائه کردند چرا که افزايش بازده توليدمثلي و توليد بره، عامل اصلي در ارتقاء بازده اقتصادي گله‌داری و بهبود وضيعت معيشتي عشاير محسوب می‌گردد.

در سيستم پرورش سنتي در گله‌هاي عشايري گوسفند مغاني امکان اولين جفت‌گیری منجر به آبستني بره‌های ماده جوان، به علت وضيعت بدني نامطلوب و عدم کسب حداقل 60 درصد وزن بلوغ جسمي، زودتر از سن 18 ماهگي وجود ندارد که اين امر منجر به توليد اولين بره در سن دو سالگي میش‌ها خواهد شد که عملاً باعث فرصت سوزي و از دست رفتن يک سال از عمر اقتصادي میش‌هاي مولد می‌گردد. در حالي که اغلب بره‌هاي ماده اين توانايي را دارند که در سن 7 تا 9 ماهگي مصادف با اولين فصل توليد مثلي، فعاليت‌هاي توليد مثلي خود را شروع کنند. مديريت علمي و تغذيه کمکي بره‌های ماده جوان در مراحل مختلف شيرخوارگي، بعد از شيرگيري، جفت‌گیری و زايمان مي‌تواند اثرات منفي ناشي از آميزش زود هنگام را بر وزن و وضعيت بدني آينده بره‌های ماده را به حداقل رساند. در اين سيستم مديريتي، هرگونه منفعت حاصل از افزایش طول عمر اقتصادي گله، بستگي به وضعيت بره‌های ماده در زمان جفت‌گیری داشته و بيانگر اهميت مديريت مناسب در اين دوره است. با توجه به موارد مذکور و با هدف ارائه و ترويج الگوي صحيح در پرورش بره‌های ماده و توليد میش‌هاي مولد، تسريع در بازسازي و ترميم جمعيت میش‌هاي مولد گله، بهبود وضيعت معيشتي گله‌داران عشايري و ارائه توصیه‌های فنی و کاربردی در خصوص مدیریت پرورش و تغذیه بره‌های ماده جایگزین در مراحل مختلف این برنامه در طی ۱۲ ماه با حضور در گله‌های عشایری شهرستان گرمی تا کسب نتایج اثربخش اجرا خواهد شد.

منبع خبر
روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها