يکشنبه, 18 شهريور 1403

مركز تحقيقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (مغان)

  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۸/۰۱ 
  • کد خبر : ۱۷۳۶۵۵
اجرای پروژه پایش آفات و بیماری‌های درختان صنوبر و بید در چهار منطقه مختلف استان توسط محققان مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (مغان)

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل پروژه پایش آفات و بیماری‌های درختان صنوبر و بید در چهار منطقه مختلف استان اردبیل در حال اجرا است.

مهندس داود مهرآوران مجری طرح استانی پایش آفات و بیماری‌های درختان جنگلی و طرح تحقیقات پایش آفات و بیماری‌های درختان صنوبر در این خصوص گفت: روند تغییرات جمعیت شته مومی صنوبر در رویشگاه‌های صنوبر تبریزی Populus nigra و روند آلودگی این آفت بیانگر آن است به علت اختصاصی بودن میزبان این آفت بر روی درختان صنوبر و خطر خشکیدگی درختان صنوبر، رعایت اصول قرنطینه­ای و همچنین کنترل این آفت در طول فصل زراعی ضروری است.

مجری طرح تحقیقاتی پایش آفات و بیماری‌های صنوبر افزود: نظر به اینکه در سال ­های اخیر نهال ­کاری و کشت انبوه صنوبر در مناطق مختلف استان در حال گسترش هست معرفی و آشنایی نهال کاران و همچنین حضور آن‌ها در درون‌های آموزشی آشنایی با آفات درختان صنوبر و روش­های کنترل آن ضروری هست.

وی گفت: در طول اجرای طرح تحقیقاتی پایش آفات و بیماری‌های درختان، گاهی نهالستان­ های آلوده به آفات مهم و نوظهور مشاهده گردید که متأسفانه هنوز صاحبان نهال­ کاری حضور و خسارت این آفات را به مراکز گیاه‌پزشکی گزارش نکرده ­اند. به دلیل وقوع خشکسالی و تنش آبی در این رویشگاه‌ها که باعث خسارت شدید این آفت می­شود، نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف اجرای، تولیدکنندگان و زارعین در این خصوص هست.


منبع خبر
روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها