يکشنبه, 18 شهريور 1403

مركز تحقيقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (مغان)

  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۸/۰۷ 
  • کد خبر : ۱۷۴۰۰۲
دویست و سی و یكمین جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی استان اردبیل برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، دویست و سی و یکمین جلسه شوراي تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل چهارشنبه 4 آبان ماه سال 1401 با حضور دکتر کمال شهبازی رئیس مرکز، رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل، معاونان، دانشگاه آزاد اردبیل، اعضای شورا، روسای بخش‌های تحقیقاتی، شرکت آب منطقه‌ای اردبیل و سایر دستگاه‌های اجرایی با دستور جلسه بررسی طرح‌های تحقیقاتی پیشنهادی در سالن سازمان جهاد کشاورزی اردبیل تشکیل شد.

در این جلسه دکتر کمال شهبازی با بیان اینکه در بخش کشاورزی تحقیقات بیشتر در زمینه پروژه‌های به نژادی متمرکز شده است، اظهار داشت: مطالعات به نژادی ما از شبکه جهانی برخوردار است از جمله با سازمان‌های تحقیقات بین‌المللی سیمیت و ایکاردا تبادل ژنتیکی انجام می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: در حوزه بریدینگ فعالیت‌های تحقیقاتی همپای کشورهای پیشرفته دنیا پیش می‌رود. در واقع پتانسیل ژنتیکی ارقامی که در اقلیم سرد و اقلیم گرم کشور توسط محققان مراکز تحقیقاتی معرفی می‌شوند با ماکرو اقلیم‌های سرد و ماکرو اقلیم گرم دنیا برابری می‌کند.

دبیر شورای تحقیقات استان اردبیل با اشاره به اینکه در حوزه به نژادی کارهای مهمی صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: مشکل اساسی در حوزه به زراعی و فیزیولوژی، مکانیزاسیون، تجهیز ماشین‌آلات کشاورزی، تشکل‌های فناور و نوآور کشاورزی است که در بسیاری از مراکز و مؤسسات تحقیقاتی کشور زیاد مورد توجه قرار نگرفته است.

دکتر کمال شهبازی تصریح کرد: خشکسالی، تنش‌های زنده و غیرزنده، گرمای آخر فصل، تنش سرما و پایین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی از جمله چالش مهم پیش رو هستند. وی از اعضای هیأت علمی مرکز و رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل خواست در این حوزه‌ها ورود جدی داشته باشند.

در این جلسه دکتر شایقی رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل از شناسایی 300 نفر از مستعدان رشته‌های مختلف در استان خبر داد و اظهار امیدواری کرد از پتانسیل‌های بنیاد نخبگان در سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین به خوبی در جهت پیشرفت بخش کشاورزی استان استفاده شود. در این جلسه سه پروژه تحقیقاتی از سوی این بنیاد جهت طرح در جلسه شورای تحقیقات استان مطرح گردید. در پایان 3 طرح تحقیقاتی پس از بررسی توسط اعضای شورا مورد تصویب قرار گرفت.


منبع خبر
روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها