يکشنبه, 25 شهريور 1403

مركز تحقيقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (مغان)

  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ 
  • کد خبر : ۱۷۸۵۰۱
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل:
طرح «پایش و ثبت ذخایر ژنتیكی بومی شترهای دوكوهانه» در استان اردبیل اجرا می‌شود

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر کمال شهبازی در تشریح فعالیت‌های پایگاه تحقیقاتی جهادآباد مشگین‌شهر محل نگهداری شترهای دوکوهانه اظهار داشت: حفظ ذخایر ژنتیکی جزو وظایف حاکمیتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بوده و در این زمینه تلاش و پیگیری لازم را انجام می‌دهیم.

وی استان اردبیل را زیستگاه اصلی شترهای دوکوهانه کشور برشمرد و تصریح کرد: این گونه جانوری در حال انقراض بوده و در حال حاضر تعداد محدودی از عشایر منطقه مغان و مشگین‌شهر به پرورش شتر دوکوهانه مشغول هستند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به تغییرات شدید اقلیمی و تهدید جدی کشور در زمینه گسترش بیابان‌ها، خشکی‌ها، کاهش منابع آبی و شیوع بیماری‌های نوپدید دامی گفت: این مرکز اقدامات لازم را در زمینه جلوگیری از خطر انقراض شتر دوکوهانه ایران انجام می‌دهد.

دکتر کمال شهبازی بیان کرد: در حال حاضر طرحی با عنوان پایش و ثبت ذخایر ژنتیکی بومی کشور شترهای دوکوهانه توسط بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در حال انجام است که هدف از انجام این طرح ثبت اطلاعات شتران دوکوهانه مطابق با معیارهای بین‌المللی اصلاح نژادی و استخراج DNA است.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار موجود سال گذشته، تعداد 151 نفر شتر دوکوهانه در استان اردبیل وجود دارد و پایگاه تحقیقاتی شتر دوکوهانه جهادآباد مشگین‌شهر تعداد 21 نفر از شترها را حفظ و حمایت کرده و کارهای پژوهشی متعددی برای حفظ و تکثیر آن‌ها انجام داده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اظهار کرد: دو رگ گیری شتر دوکوهانه با تک کوهانه، تکثیر و حفظ انجماد اسپرم شتر دوکوهانه و انتقال جنین دوکوهانه به تک کوهانه از جمله طرح‌های اساسی و مؤثر تحقیقاتی انجام شده در پایگاه تحقیقات شتر دوکوهانه جهادآباد توسط محققان بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل است.

منبع خبر
روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها